La ciència darrere les membranes

Has sentit mai a parlar d’una membrana semipermeable? Saps com d’important són en la biologia? Si haguessis de fer una sopa, quan tiraries la sal?

Amb tantes preguntes només se’ns passa pel cap fer dos experimentem ben divertits que hem portat a les aules de primària!

Anem a experimentar amb les famoses boletes d’hidrogel!! Aquestes boletes són ben petites però quan les posem en aigua s’inflen i s’inflen.

Com és això? Ho fan sempre de la mateixa manera?

Afegim un nombre determinat de boletes d’hidrogel en els gots (a cada got la mateixa quantitat de boletes, 30 aproximadament). Millor si a cada got posem boletes només d’un color, així després les reconeixerem millor.

  • Got 1: Dues cullerades de sal (podem fer una pesada) + aigua freda
  • Got 2: Aigua freda
  • Got 3: Dues cullerades de sal + aigua calenta
  • Got 4: Aigua calenta

Cada got haurà de tenir la mateixa quantitat d’aigua (tirar-ne en abundància). Es pot mesurar amb un vas de precipitats.

Deixem reposar les boles i al final de la sessió mirarem què ha passat.

 

Quantes variables hem modificat? Què creieu que passarà? Quina és la vostra hipòtesi?

Mentre el nostre experiment avança no ens podem quedar pas quiets!

Experimentem amb el te doncs!

  • Utilitzem dos gots amb el mateix volum d’aigua calenta
  • En un d’ells afegim sal fins a saturar la solució
  • Fiquem una bosseta de te a cada got
  • Passat 3 minuts, aboquem les mostres a una proveta

Què creus que veurem? Com sabrem on hi ha més te a la mescla?

Ja sabeu que passarà? Els nostres infants ho han vist molt clar amb el joc que hem preparat.

Fem dos grups amb el mateix nombre de persones. Marquem una línia que separi dos camps i ens traiem les sabates. En aquesta activitat, nosaltres serem la sal i les sabates el te.

Quan diguem JA!, els infants han de tirar les sabates a l’altre territori. Quan el/la monitora ho torni a indicar, ens haurem de quedar quiets i comptarem les sabates que han quedat a cada costat de la ralla. Guanya l’equip que tingui menys sabates!

El nombre de sabates per camp és el mateix o s’assembla? Si hi ha diferència, és aquesta molt gran?

Ara fem grups descompensats en nombre de persones (com més descompensats, més evident serà la diferència) i tornem a jugar. Què ha passat? A on hi ha més sabates/te? I a on hi ha més persones/sal?

El cas és que la concentració d’una dissolució busca equilibrar-se als dos costats de la membrana, això fa que quan fiquem la bosseta de te a l’aigua el te s’escampi de forma homogènia. Ara bé, si abans d’afegir te hi afegim sal les concentracions de solut s’estan igualant a dins i fora la bosseta (l’espai de fora esta ocupat per l’aigua) i el te ja no surt.

Amb les boletes ha passat quelcom similar, allà on no hi havia sal l’aigua ha entrat sense problema dins les boletes, en els gots amb sal però, l’aigua no ha creuat la membrana de les boletes ja que si ho hagués fet hagués augmentat la concentració de sal a fora respecte a la de dins!

De tot això en diem OSMOSI!