Què és eXplorium?
eXplorium és una associació sense ànim de lucre que fomenta l’aprenentatge transversal de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a través de l’experimentació en primera persona i el joc tot descobrint les connexions entre aquestes i moltes altres àrees del coneixement.
Creiem que els infants i joves d’avui dia necessiten dominar les diferents disciplines científiques i aprendre a fer-ne un bon ús. Sentir-se còmodes i preparats per encarar els reptes que l’avanç imparable de la ciència i la tecnologia els presenta és un dels nostres objectius. És per això que pretenem oferir un ampli ventall d’activitats formatives dirigides a persones de totes les edats i de temàtiques diverses d’acord amb les seves també diverses inquietuds. Creiem en la importància de cadascuna de les etapes formatives com a claus en el desenvolupament i creixement de les persones.
Amb aquest projecte el que pretenem és despertar l’interès pel coneixement científic mitjançant fenòmens de l’entorn quotidià i aconseguir que els infants, joves i adults se sentin partícips del seu aprenentatge i que s’emportin a casa una experiència significativa. Volem que els estudiants adquireixin habilitats i nocions científiques i socials, desenvolupant un pensament crític, sistemàtic, estructurat, lògic i formal.
Metodologia de treball
– Contextualitzem l’activitat amb un repte:
Presentem les activitats com un repte pels infants i joves. Aquest permet mantenir la motivació de tots i totes les participants durant el transcurs de l’activitat d’aprenentatge vinculant-los a una història quotidiana, real o fantàstica per a trobar-hi una solució. Facilita el treball personal i grupal de superació i assoliment dels coneixements previs i adquirits.
– Treballem de manera integrada les diferents disciplines:
Explorem les connexions entre les diferents branques científiques, tecnològiques i matemàtiques en entorns on aquesta relació apareix de manera natural. També creem connexions entre les disciplines de caràcter científic amb d’altres com les socials o artístiques per generar una mirada global de la realitat als participants.
– Eduquem de forma inclusiva:
Adaptem els reptes a tots els públics, motivant als infants indistintament, sense tenir en compte el seu origen, religió o gènere. Al mateix temps, els monitors i monitores són conscients en tot moment de la importància de la tasca inclusiva que ens aporten aquestes activitats de lleure científic.
– Fomentem el treball en equip:
Tots els projectes es plantegen de tal manera que els participants han de treballar amb els seus companys i companyes per promoure l’aprenentatge significatiu. Moltes activitats plantegen punts de vista diferents per treballar de manera transversal les argumentacions i el respecte a les opinions d’altri.
– Ens embrutem les mans:
Aprenem manipulant i construint. Cal emocionar-nos per a poder aprendre de manera òptima i buscar anar més enllà de la pròpia activitat proposada. Busquem la plena participació mental i física dels assistents a les nostres activitats.
– L’alumnat descobreix:
Posem a l’alumne al centre del seu propi aprenentatge de tal manera que aquest el construeix des de la seva pròpia experiència i expectatives personals. Totes les activitats són flexibles i s’adapten als seus interessos reals i quotidians.
– Gran varietat de materials:
Treballem en diverses disciplines i facilitem als infants i joves la possibilitat d’experimentar amb diferents materials i eines educatives, posant èmfasi en el contingut i les competències treballades i no en la destresa de l’ús del material concret.
– Adequat per a diferents edats:
Ens preocupem per adaptar cada activitat a l’etapa educativa en la que se situen els participants per tal de poder treballar amb objectius reals que facilitin un aprenentatge eficient.