Cloenda del curs d’ESTALMAT

El passat 26 de maig va tenir lloc la cloenda del curs ESTALMAT i no va poder acabar de millor manera que de la mà d’eXplorium, amb una sortida d’una nit a la casa de colònies de Mogent (Llinars del Vallès).

Els monitors d’eXplorium vam poder comprovar una gran diferència entre la inauguració i la cloenda: vam veure un gran equip molt consolidat i amb moltes ganes de participar amb tot el que se’ls proposava.

En Ricard, en Miquel i la Mireia, que ja van ser els monitors de la sortida del 7 d’Octubre coincidint amb la inauguració del curs, van poder gaudir de nou del grup de 25 participants.

En aquesta sortida vam proposar el repte de preparar unes activitats d’aventura pel nostre company i amic Dongo, un familiar de l’ànec Àngela que ja van trobar a la sortida de l’Octubre.

Havíem de preparar un salt en paracaigudes i un salt de Bungee.

En el salt en bungee havíem de calcular correctament la flexibilitat de les gomes i la distància del salt. No volíem que el nostre amic tingués un maldecap i es fes mal al bec.

En primer lloc vam fer una recollida de dades experimentant amb la flexibilitat de les cordes.

A continuació havíem d’establir quina era la variable depenent i quina la variable indpendent. Era necessària una discussió teòrica sobre els elements clau amb què ha de comptar l’experiment si volíem obtenir resultats clars.

Una bona opció era utilitzar el programa Geobra per calcular la recta de regressió:

Finalment vam llançar les nines i vam comprovar els resultats del nostre experiment.

Ara ja sabem com ha de fer Dongo per realitzar els seus somnis aventurers sense perill.

El salt en paracaigudes va constar de tres fases:

  • Si volíem ajudar el nostre colega en la seva intrèpida aventura, primer calia resoldre uns quants reptes matemàtico-lògics per poder aconseguir el material de construcció,

  • A continuació vam dissenyar un paracaigudes amb les característiques idònies per ser estable i aterrar d’una manera òptima,

  • I per últim vam “desafiar les lleis de la física” fent els càlculs pertinents per saber en quin moment arribaria l’ànec Dongo a terra.

Seguint una metodologia STEAM vam resoldre el repte treballant en petits grups.

El centre d’interés de l’aventura de l’ànec Dongo esdevé una excusa divertida per desenvolupar competències i habilitats necessàries en la producció de coneixement científic.

  • En aquest cas, conceptes teòrics com la velocitat de caiguda dels cossos, la fricció de l’aire o la resistènciaflexibilitat de les cordes s’han de comprendre bé per poder realitzar el repte,
  • El disseny de l’experiment i la creació d’hipòtesi estimulen la creativitat i la imaginació dels infants i propicien un aprenentatge significatiu,
  • La recollida de dades mitjançant l’observació i l’anàlisi empírica es retroalimenta amb l’experimentació vivencial i la motivació lúdica.
  • Amb la col·laboració i la cooperació amb els petits grups a més d’aprendre ciències s’aprén a treballar en equip, col·laborar i debatre amb els iguals.

L’observació de la realitat, la creació d’hipòtesi i l’experimentació vivencial és la millor manera d’aprendre ciència perquè és així com es fa la Ciència.

No ens volem acomiadar sense agrarir la col·laboració d’ex-participants d’ESTALMAT que ja van gaudir del seu curs i ara volen col·laborar com a futurs monitors. De ben segur que en futures generacions sabran transmetre la passió per les matemàtiques i les ciències en futures sortides amb els participants nouvinguts.

S’ha de dir que l’estada se’ns va fer curta, però no passa res perquè esperem tornar-los a veure a tots a les nostres colònies d’estiu, durant la primera setmana de Juliol. A seguir gaudint del lleure científic!

Aquest lloc web utilitza cookies per a que vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per la acceptació de les esmentades cookies i la acceptació de la nostra política de cookies, cliqueu l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies