Per què neteja el sabó?

Us proposem una activitat d’experimentació per a Educació Infantil sobre com actua l’aigua i el sabó damunt d’una taca!

Si ens embrutem les mans, amb què ens les hem de rentar per netejar-nos-les? I si en comptes de les mans, embrutem un tovalló o una samarreta?

Amb aquestes preguntes inicials comencem a reflexionar sobre com hem de netejar una taca, depenent d’on està. Si ens embrutem les mans amb salsa de tomàquet i ens rentem només amb aigua, ens quedaran prou netes. Però en canvi, si el que embrutem és la nostra samarreta, segurament no n’hi haurà prou amb l’aigua!

A partir d’aquí, ens centrem en les taques de la roba, sucant diferents substàncies en petits trossos de tela blanca. Com que es tracta de descobrir quines taques podem netejar amb aigua i quines no, és important experimentar amb un munt de substàncies diverses: tomàquet cru, tomàquet fregit, oli, olives, fanta, nous, sorra, cacao en pols…

Com tots els científics i científiques, pensem abans de fer l’experiment quines taques creiem que es netejaran si només fem servir aigua i quines no es netejaran del tot. Fem les nostres hipòtesis!

Què ha passat? Hi ha hagut algun canvi? La taca s’ha netejat?

A través de l’experimentació, els infants veuen que, després d’afegir-hi aigua i fregar una mica la taca amb un fregall, podem classificar les taques segons si les substàncies s’han netejat o si no.

On ha anat a parar la taca? Què ha fet que la taca ja no estigui enganxada a la tela?

Moltes vegades, per explicar que la taca s’ha netejat, els infants recorren a la màgia. Ha desaparegut per art de màgia! I precisament és en aquest punt que hem de donar importància al canvi que hi ha hagut. Abans la taca hi era i ara ja no hi és, i l’únic que ha fet canviar la tela d’estat (de bruta a neta) ha sigut l’acció de fregar-la amb aigua.

En aquest moment, els infants veuen clar que, al afegir-hi aigua, i no abans, la taca s’ha desenganxat de la tela i l’aigua ha quedat bruta. Dit d’una altra manera, la taca s’ha barrejat amb l’aigua i això ha permès que es desenganxi de la tela.

I què ha passat amb la taca que no s’ha netejat?

Com que les taques que s’han netejat, s’han barrejat amb l’aigua; les taques que no s’han netejat, no s’han pogut barrejar amb l’aigua. Els infants expliquen que hi ha taques més difícils de netejar-se que d’altres. I és cert!

I com que l’aigua sola no ho pot netejar tot, repetim el procediment provant de netejar aquelles substàncies que ens han sigut difícil de netejar: les substàncies greixoses. Aquesta vegada, però, a part d’aigua també utilitzem un producte ben especial: el sabó!

Després d’experimentar i comparar, observem que el sabó neteja la taca de greix. Però… per què neteja el sabó!?

Tanqueu els ulls i imagineu-vos aquesta escena: totes les partícules d’oli en rotllana, agafant-se de les mans ben fort. I entra en escena un nou personatge: la substància oli, representada per partícules d’aigua, que intenten moure i separar les d’oli per barrejar-se amb elles i abraçar-les, però no ho aconsegueixen. Però en aquest moment, entra un altre personatge: les partícules de sabó! A l’instant, el sabó abraça l’oli, separant-lo de les altres partícules d’oli. Ara sí que l’aigua pot barrejar-se i abraçar el sabó, que alhora abraça l’oli. I és així com l’aigua aconsegueix emportar-se el sabó.

Aquesta situació la podem representar i visualitzar, repartint els rols oli – aigua – sabó entre els infants. I jugant, descobrim que el sabó envolta la taca de greix i l’aigua desenganxa el sabó de la tela!

Experimentem! Un repte final per anar més enllà…

D’aquesta experiència se’n poden derivar un munt d’experiments sobre mescles, dissolucions, densitats… Us proposem un de ben senzill!

Què tinc?

  • Ampolla buida
  • Oli
  • Aigua
  • Sabó líquid

Què faig?

  1. Omple l’ampolla amb la mateixa quantitat d’aigua i d’oli.
  2. Sacseja l’ampolla amb força.
  3. Afegeix a l’ampolla unes gotes de sabó.
  4. Torna a sacsejar l’ampolla amb força.

Què passarà? Què passa? Per què passa?

Us animeu a fer hipòtesis, comprovar-les i intentar explicar el perquè?

Aquest lloc web utilitza cookies per a que vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per la acceptació de les esmentades cookies i la acceptació de la nostra política de cookies, cliqueu l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies